Tanda-tanda ni biasanya berbeza pada setiap wanita.... Kita takkan merasai semuanya... dan ada juga x merasai apa2... Cuma selera makan yang bertambah.... Tapi bagi saya.... tanda2 awal saya mengandung amat laaaa sengsara.... sebab tu mmg jarakkn 4 tahun untuk plan next baby... Antara tanda2 yg saya dan mungkin anda diluar sana akan alami.... 






1. Period anda lambat (ni mmg confirm...)


2. Sakit breast mcm nak period (tp mlangnya, tak period2...sampai skang pun sakit lg...huuu )

3. Sakit kat bahagian rahim ( ni maybe sb baby baru nak menempel..so rasa sengal2 sikit la...hehe )

4. Keletihan yg melampau, badan lenguh2..( yg ni saya tak leh blah..mujur la housewife je..dok umah goyang kaki...mmg sehari tak kuar bilik..sb badan letih sangat2..mujurla dpt mak mentua ngan pak mentua sporting...kalo tak mmg dah kne halau kuar umah sb pemalas gile menantu hantu ni...hahahaha )

5. Suhu badan meningkat ( yg ni yeee...sb nya Mr Hubby bgtau suhu badan saya mmg panas melampau akhir2 ni..saya pun sedar jgk..tak tau plak nape...)

6. Deria bau jd sangat2 sensitif, bau nasi yg tgh mendidih..... bau maggi... sampai iklan maggi pun xleh nk tngok.... sbb terbayangkn bau dia.... adesss la


7. Selera makan menurun.(berat saya akan turun sikit.. sb tak selera sgt2 nak mkn..even nak habiskan asam pedas mak yg jadi favorite pun x mampu....)


8. Bau badan (dari yg tak penah2 ketiak berbau..dah jd berbau bile panas2...so jgn lupe pakai deodorant..kalo tak Hubby sendiri pun lari..hiik3x )

9. Kembong perut dan rasa bloated,  badan sering rasa berangin....(yg ni akan sedar bila anda akan selalu membung angin besar...tak leh blah kan?? hehe )


10. Mengidam (nak mkn benda masam2 je..tak suka benda manis...ni aku la..even nak mkn nasik berlaukkan ikan..aku akan rasa mual...so slalunya aku akan sulam kan ngan air yg masam2..limau atau oren...tak tahan sb bau..tp elok ibu mengandung makan byk ikan masa mengandung sb dpt membantu pertumbuhan otak bayi dgn cepat insyaAllah...)

11. Pening kepala yg amat...(yg ni boleh detect bila time pakai perfume..ya Allah pening nya kepala..time2 biasa tu ade la jgk tp tak leh blah time pakai perfume...so skang ni mmg diharamkan pakai perfume..kalo tak pening2 lalat dlm kete sorang2...)

12. Mual / Loya / Muntah (yg ni memang xleh nk elak... kdg2 tgh drive pun terpaksa bawak plastik atau berhenti tepi jalan muntah... huhuhu)


Masa2 kritikal ni bergantung pada individu... ada yg trimester pertama jer.... ada yg smpai nk masuk trimester ke-2 terus ok.... Ada yg smpai nk bersalin pun still muntah2 lagi....

So masa2 yg meletihkan ni... saya ambil supplemen Set Mengandung Shaklee utk mengurangkn rasa mual saya... Multivitamin utk memastikn saya ckup zat... sebab kurang selera mkn.... (kalau makan pun.. x sempat badan nk serap dh keluar balik..... dan beberapa viramin lain supaya saya kekal kenyang dan bertenaga...... 


Utk bakal2 ibu.... Allah tu mama penyayang.... banyak ganjaran pahala utk ibu2 hamil ni.... So, walau apa pun yg saya lalui semasa hamil... saya redha... sbb saya tahu.... ganjaran yg istimewa menanti kita...... So JOM mengandung selalu.... hikhikhik...=)





Berminat dengan produk Shaklee? Untuk keterangan lanjut,  konsultasi percuma dan pakej istimewa utk pelanggan saya, contact saya melalui~


EMAIL: ayshazachary2004@gmail.com
SMS @ Whatsapp : 0123252960
Add saya di facebook:  Aysha Zachary
Pages : Mylilsupplementshoppe
Atau follow blog saya =)